VOIMASANOJEN ÄÄNI

blogi

VOIMASANOJEN ÄÄNI

 

Olet varmaan elämäsi aikana törmännyt ihmisiin, joiden arkikieleen liittyy kirosanoja eli nk. voimasanoja. Toki meistä jokainen turvautuu niihin joskus. Aikuisen voimasanojen käyttö koetaan usein rohkeana. Voimasanoja paljon viljelevä henkilö ei usein itse huomaa niiden käytön määrää. Aikuisten voimasanojen käyttöön harvemmin puutumme, mutta lasten voimasanojen käyttöä ei yleensä sallita. Kun lapsi käyttää voimasanoja, on hänen täytynyt niitä jostakin kuulla ja liittää jollakin tavalla itsensä ilmaisemiseen ja vaikuttamiseen. Jotkut voimasanat myös pelkkinä sanoina houkuttavat lasta niiden käyttöön.

Minulle oli kerran yksi pieni 5v lapsi, joka viljeli voimasanoja puheessaan. Hän istui Steel-pannujen taakse ja alkoi ”soittamaan voimasanoja”. Hän ehti tuottamaan vain yhden sanan, kun hän jo kysyi, oliko minulla jotakin vieraskielistä musiikkia? No, olihan minulla, yksi afrikkalainen lastenlaulu cd. Hän hyppäsi pois pannuilta ja halusi heti kuulla lauluja. Kuuntelimme useamman laulun ja hän ihastui niihin kovasti. Koko kuuntelun aikana ei esiintynyt voimasanoja. Mietimme, josko äiti voisi hankkia myös jonkun vieraskielisen äänitteen, joka toimisi palkkiona aina, kun tämä lapsi oli osannut olla käyttämättä voimasanoja?

Edellä kuvaamassani tapauksessa voimasanat liittyivät vahvasti puheen tuottamiseen ja erilaisten kokemusten ja rytmien hakemiseen itseilmaisussa. Samainen kaveri tuli seuraavan kerran luokseni ja sanoin: ”Hei, olisiko hyvä, jos sinun voimasanoille olisi oma laatikko, jonne ne voisi aina sylkeä kun tulet luokseni”? Lapsi vastasi ”Joo, olisi”! ”Minulla olisi täällä varastossa sattumoisin yksi joutava rasia, katsotaanko”? Niin etsimme varastosta läpinäkyvän rasian, johon liimasimme päälle teipin jossa oli teksti TILOTANAT TALTEEN! ”Mitä luulet, kuinka toimimme, kun rasia on täynnä, jonka vain sinä tiedät?” Kysyin lapselta. ”Minä tyhjennän sen wc-pönttöön”, lapsi vastasi. Tasan kaksi kertaa rasia tyhjennettiin yhteisen projektimme aikana ja molemmilla kerroilla kyseinen lapsi pyyhki vielä desinfioimisaineella löytämämme rasian. Joka kerran, kun hän tuli luokseni, hän sylki voimasanoja hetken rasiaan, eikä niitä kuulunut yhteisen toimintamme aikana enää. Hänellä oli myös oma musiikki kotona, joka auttoi asian opettelussa.

Ei- toivotulle käyttäytymiselle on joskus vaikea löytää ratkaisua. On hyvä pohtia, onko asia sellainen, joka voidaan toiminnalla ohjata muualle ja antaa sille merkitys? Kuvaamassani tapauksessa voimasanoilla oli oma merkitys ja lapsi halusi vaikuttaa niillä asiaan, jota ei muuten osannut kertoa. Voimasanojen käyttö sovitussa tilanteessa tai sovitulla tavalla toisia loukkaamatta ja häiritsemättä, voi siirtää lapsen ei-toivotun käyttäytymisen pois tilanteesta, jossa se ei ole suotavaa. Hän saa tehdä sitä oman kehityksensä tai ymmärryksensä puitteissa jonkin aikaa tai sovitussa paikassa, jossa se tekee itsensä ajan kanssa tarpeettomaksi. Kieltämällä koko asian, asia herättää usein vain suurempaa mielenkiintoa, koska lapsi ei voi ymmärtää, mihin sillä pyritään. Jos lapsi piereskelee, voi hänet ohjeistaa menemään wc:hen tai johonkin muuhun hänelle ymmärrettävään paikkaan, jossa se ei häiritse muita. Itse toiminto on sallittua, koska tuotoshan on kaasua, jonka on tultava ulos. Kerran yksi lapsi röyhtäisi ääneen ja oli nolona. Sanoin hänelle, että ”jos se kaasu ei olisi tullut suusta, se olisi tullut pyllystä”.

Kiroiluun liittyvät kaksi tarinaa ”Artturi ja Rumat sanat” sekä ”Tilotanat talteen” on tehty Ääniavarassa ratkaisutarinoiksi, joihin on liitetty kasvattajalle omaa infoa.

 

-Maija-Riitta Hirvonen-