Arvot

Ääniavaran arvot nousevat kokemuksista, onnistumisista ja toisen ihmisen kohtaamisesta.
 
Asiakaslähtöisyys – pohja vuorovaikutuksen rakentamiselle
  • Huomioidaan asiakkaan oma näkemys ja tahtotila – Missä ollaan ja mihin pyritään?
  • Tehdään yhteistyötä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
  • Pyritään terapiaprosessin nopeaan käynnistämiseen
Voimavaralähtöisyys – löydetään olemassa olevat ja piilevät voimavarat
  • Hyödynnetään aiemmin opittua ja opetellaan uusia taitoja
  • Opetellaan tunnistamaan menneisyyden voimavarat
Aitous – se mitä sanotaan, sitä myös tarkoitetaan
  • Ollaan aidosti kiinnostuneita asiakkaasta
  • Ollaan ihminen ihmiselle
  • Annetaan mahdollisuus tulla kuulluksi
Ratkaisukeskeisyys – nähdään lasi puoliksi täytenä
  • Keskitytään ongelmien sijaan taitoihin, joita voidaan vielä harjoitella
  • Löydetään jo olemassa olevat ratkaisut
  • Opetellaan näkemään ja rakentamaan oma tulevaisuus
Avoimuus – asioiden avoin ja rehellinen tarkastelu
  • Toteutetaan toimiviksi havaittuja toimintatapoja
  • Opetellaan kääntämään virheet voimavaraksi